انتقال سیمان از مناطق پرتولید به مناطق پر مصرف
ارزان فروشی سیمان از جمله مباحثی است که طی سالهای گذشته مباحثی را پیرامون صنعت سیمان در کشور پدید آورده است. صنعت سیمان با وجود رکود از سال گذشته تاکنون در حوزه ساختوساز و بهدنبال آن کاهش مصرف داخلی و همچنین کاهش صادرات به دلیل تعدد قوانین و بهویژه قانون پیمانسپاری ارزی، افزایش هزینههای حمل و نقل و از دست دادن بازارهای صادراتی، با کاهش تولید و صادرات روبهرو شده است.
با توجه به ظرفیت سازی ۸۵ میلیون تن تولید سیمان در سال هنوز بر پله تولید ۵۸ میلون تن سیمان در سال قرار داریم، این در حالی است که صنعت سیمان از جمله صنایع اساسی کشور بهشمار میآید. در حال حاضر، بالغ بر ۷۲ کارخانه سیمان با مجموع ظرفیت تولید تقریباً ۸۵ میلیون تن سیمان در کشور فعال هستند. بزرگترین کارخانههای سیمان کشور به ترتیب سیمان آبیک، سیمان تهران و سیمان سپاهان هستند. توسعه صنعت سیمان مطابق برنامه راهبردی وزارت صمت و بدون توجه به واقعیتهای اقتصادی کنونی کشور صورت گرفته است؛ پیش بینیها حاکی از تحقق ظرفیت تولید ۹۳ میلیون تن سیمان در چشم انداز ۱۴۰۰ است.
موضوع ارزان فروشی سیمان در بازار داخل و صادراتی هرروز داغتر میشود. عبدالرضا شیخان با رد چنین موردی در فروش سیمان گفت: طبق طرح تصویب شده، جابجایی سیمان از مناطق پرتولید به مناطق پر مصرف، انگیزه تولیدکنندگان را برای ادامه فعالیت بیشتر کرده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه در سه ماهه نخست سال تولید سیمان ۶درصد نسبت به سال گذشته افزایش و ۱۵درصد صادرات این محصول کاهش داشته است گفت: باید برای تقویت بازار و تولید اقدامات لازم اجرایی شود.
به گفته این مسئول از این رو جهت تصویب قیمت و توزیع سیمان در سراسر کشور، طرح جابجایی محصول تولید شده از هشت مرکز اجرایی شده است که در این شرایط در مناطقی که تولید سیمان بیشتری دارد انگیزه برای تولید با انتقال محصول تولید شده به مناطق پر مصرف بیشتر شود. در این بین با توجه به بعد مسافت نیاز است که هزینه حمل و نقل بر عهده تولید کننده باشد، از اینرو بخشی از هزینه مصرف کننده در مقصد کاهش مییابد.
شیخان ادامه داد: در این شرایط رکود که تولیدکننده نیاز به فروش محصولات دارد با این روش تا حدی از متضرر شدن کارخانهها با توجه به حجم بالای هزینههای تولید کاسته میشود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص صادرات این محصول هم چنین گفت: هیچ تولید کنندهای نمیخواهد محصول تولیدی خود را با کمترین قیمت به فروش برساند، اما امروز به دلیل افزایش هزینههای حمل و نقل دریایی و هزینه بنادر، تولید کننده ناگزیر است در زمانی که هیچ تغییر قیمتی در بازارهای هدف پیش نیامده است به نوعی بازار را حفظ کند لذا مجبور است مطابق قیمت جهانی پیش برود از اینرو برخی مدعی هستند که تولیدکنندگان سیمان ارزان فروشی میکنند، این در حالی که تولیدکنندگان صرفا به دنبال حفظ جایگاه خود در این بازارها هستند.